Maak je meer kans op een job als je je mislukkingen op je CV zet?

Omdat rekruteerders aan de hand van je sollicitatie- en motivatiebrief meestal in enkele seconden beoordelen of je in aanmerking komt om te worden uitgenodigd voor een gesprek, luidt het advies aan kandidaten vaak om zoveel mogelijk op te vallen. De Amerikaan Jeff Scardino, actief in de reclamesector, nam de proef op de som. Hij zette al zijn mislukkingen op zijn cv en kreeg volgens Business Insider meteen een uitnodiging om op gesprek te gaan.

Tegen de stroom in

De gangbare mening is dat je een cv net als je beste schoenen of een medaille zoveel mogelijk opblinkt. Over gaten in je cv zwijg je zedig, net als over het feit dat je bij een gerenommeerd bedrijf dat bekend staat om zijn snelle interne promoties, altijd in je eerste job bent blijven zitten. Jeff Scardino, creatief directeur bij marketinggigant Ogilvy & Mather, nam het opgemerkte initiatief om tegen de stroom in te roeien en al zijn mislukkingen, slechte referenties en eigenschappen waar niemand iets aan heeft in wat hij een “relevant cv” noemt juist wel op te nemen. Hij vermeldt bijvoorbeeld dat hij tijdens vergaderingen niet de beste aantekeningen maakt, maar heel goed kan doen alsof hij aandacht een samenvatting maakt terwijl hij zit te tekenen. En hij geeft aan dat hij aan drie voorstellen voor een reclamecampagne heeft gewerkt die niet werden weerhouden en dat hij geen indrukwekkende ideeën verkocht aan potentiële grote klanten zoals UPS of American Express.

Verfrissend

Scardino solliciteerde op tien vacatures, waarbij hij twee brieven stuurde onder verschillende namen. Eén conventionele brief en één ‘relevante’ brief met het pijnlijk eerlijke cv. Alle functies spraken hem oprecht aan, en voor alle tien achtte hij zichzelf geschikt. Het resultaat? Op het normale cv kwam één reactie en nul uitnodigingen voor een gesprek. Het ‘relevante’ cv lokte acht reacties uit en vijf uitnodigingen om eens te komen praten.

“Helaas, de functie is al vervuld, maar ik zou dolgraag meer horen over je project. Echt onze manier van denken”, schreef een bedrijf. “Ik zie honderden cv’s per jaar dus het was erg verfrissend om een andere aanpak te zien”, schreef een ander bedrijf. “Ik heb je brief aan mijn collega’s laten zien en iedereen staat te popelen om je te ontmoeten.”

Zelfs de bedrijven die dachten dat het om een grap ging, werden verleid tot een reactie. Een nog betere bevestiging van zijn idee, vindt Scardino. “Dat stelde me in staat het gesprek aan te gaan en uit te leggen waar ik mee bezig was. En ze snapten het.”

Geert Degrande