Mis jij je collega’s?
22/02/2021
Wel, wij op de redactie ook. Want we weten allemaal dat op het werk vriendschappen ontstaan. Waar thuiswerken goed is voor een betere work-life balance en minder files, is het nefast voor onze contacten op het werk. Tips om je collega’s/vrienden ook vanop afstand dicht bij jou te houden.
Eerst even dit
Waarom zijn vriendschappen op het werk zo aangenaam? Omdat je geen tijd moet inroosteren voor deze vriendschappen. Vaak deel je dezelfde interesses of studieachtergrond. En wees nu eerlijk? Niks leukers om met een vriend/vriendin te kletsen/zeuren over de baas.
Tip 1: durf te vragen!
Laat weten aan je collega’s dat je ze mist. Stuur eens een mailtje om te vragen hoe het gaat en blijf weg van werkkwesties. Even persoonlijk heen en weer mailen of chatten doet al veel.
Tip 2: lunch? Koffie?
Wat mis je juist? Bijpraten bij de koffieautomaat? Gaan lunchen met je collega? Lachbuien tijdens het klaarmaken van invoices? Probeer er de vinger op te leggen en stel voor om digitaal samen te lunchen, organiseer een zoomapero of een koffiebabbel tijdens een wandeling.
Tip 3: even geen corona
Blijf tijdens je (online) gesprek met je collega weg van de coronacrisis. Wissel tips uit voor leuke series, bespreek spannende reisplannen voor ‘straks’ of vertel over die leuke mountainbikeroute die je dit weekend ontdekte.
Tip 4: help
Bang om je collega te storen met je kreet om vriendschap of een sociale babbel? De insteek kan al helpen: vraag of je hem of haar kan bijstaan voor dat project of speel enkele interessante prospecten door. Van het één komt het andere en al snel hang je een kwartiertje aan de telefoon om over jullie verbouwingen te praten.
Tip 5: plezant hoekje
Is er op jullie communicatieplatform een plekje voor sociale aangelegenheden? Of kan je hiervoor een aparte groep aanmaken? Een plaats om leuke herinneringen te delen over de nieuwjaarsreceptie van vorig jaar, foto’s van de chaos in de living nadat jij je hebt teruggetrokken in je thuiskantoor of een lieve boodschap aan alle collega’s om hen een hart onder de riem te steken. Het kan het verschil maken.
Tip 6: praatje
Maak aan het einde van elke teammeeting even tijd voor onofficiële zaken. Laat het werk achter jullie en laat iedereen vertellen hoe het weekend was of hoe het met de kinderen gaat. Ventileren is immers een belangrijk onderdeel van werkvriendschappen.
Eveline Janssens