7 redenen waarom je (momenteel) niet van job wil veranderen
21/08/2017
Er is in de voorbije vijf jaar nog nooit zo weinig jobmobiliteit geweest op de arbeidsmarkt als vandaag. Vreemd, te weten dat het aantal vacatures zienderogen stijgt en de werkloosheidscijfers dalen. Dat blijkt alvast uit onderzoek van hr-dienstengroep Acerta.
De jobmobiliteit op de Belgische arbeidsmarkt is gedaald, dat blijkt alvast uit de resultaten van de jaarlijkse Talent Pulse, de enquête die hr-groep Acerta voerde bij meer dan tweeduizend Belgische werknemers. Ruim een op de vijf respondenten wil niet veranderen van job terwijl bijna twee op de drie zich als sluimerend werkzoekend beschrijft. Slechts vijftien procent is echt actief naar een nieuwe werkgever op zoek. Opvallende conclusie is dan weer wel dat de jobmobiliteit stijgt met de leeftijd.
Bedrijven focussen te hard op parate kennis en ervaring
Te weinig bedrijven leggen vandaag het zwaartepunt op potentieel, de vaardigheid van een kandidaat om snel nieuwe dingen op te pikken, te assimileren en om te zetten in productiviteit en rentabiliteit binnen een job. Bedrijven mikken nog steeds op snel inzetbare kennis. Vraag is uiteraard of je daarmee ook de beste mensen aan boord haalt.
Er is nog altijd een gevoel van onzekerheid
De crisis van 2008 ligt lang achter ons, maar heeft wel een diepe bres geslagen in het vertrouwen van de Belgische werknemer. Je professioneel vastklampen aan wat je hebt, is niet zelden het gevolg.
We houden niet echt van verandering
CV’s zitten vaak vol van buzzwords als flexibel en veranderingsgericht, maar de echte waarheid is dat heel wat Belgische werknemers helemaal niet zo gek zijn van verandering. Wat je hebt weet je, wat je gaat krijgen weet je niet. Moordend voor de jobmobiliteit.
Het begin van het jaar is een kantelpunt
Een nieuw jaar komt ook met nieuwe voornemens. Vaak hoort daar eveneens een andere job bij. Midden in het jaar zijn we met z’n allen minder geneigd om te switchen van job.
Voor een nieuwe job kijk je vaak naar een ander bedrijf
Jobmobiliteit ontstaat niet enkel door naar een ander bedrijf te verkassen, maar ook door eens in je eigen bedrijf rond te kijken. Wat zijn daar de mogelijkheden voor een nieuwe job? Het reilen en zeilen ken je al, dat maakt het gelijk een stuk makkelijker. Bottom line: een nieuwe job betekent niet noodzakelijk een ander bedrijf.
Je loon is de motor
De Belg en zijn loonzakje. Het blijft nog altijd een essentieel gegeven voor het welbevinden in een job. Ook daar weet je wat je hebt in je huidige job en wat je ervoor moet doen. Bij een nieuwe job is dat allemaal koffiedik kijken. Een kantelpunt om op zoek te gaan naar een nieuwe job is een gebrek aan inspraak op dat vlak, maar wanneer je wel je zegje mag doen dan is de Belg niet echt geneigd om het elders te gaan zoeken.
Je bent trots op je bedrijf
Het is verrassend hoe hecht de emotionele band van de Belg kan worden met zijn baas en bedrijf waarvoor hij aan de slag is. We zijn vaak erg trots om voor een bepaald bedrijf te werken en ervaren onze collega’s haast als een soort van (professionele) familie. Die familieband kwijtspelen, dat doen we niet zo graag. Daarom zijn we geneigd langer vast te houden aan een job waarin we mogelijk niet ons volle potentieel ontwikkelen, maar waar we ons toch goed in voelen omdat het gewoon uitstekend klikt met baas en collega’s.
Pascal Dewulf