Staat jouw carrière op een laag pitje? Disrupt jezelf om weer te knallen

Heeft jouw carrière ooit hogere toppen gescheerd en wil je het weer als vanouds? Geen nood, wij helpen je graag op weg.

Ambitie en passie

Was het niet Salvador Dali die ooit zei Intelligentie zonder ambitie is als een vogel zonder vleugels? Anders gezegd: je mag een krak zijn in je vak, een geweldige teamplayer en een prima mens; wanneer de drive er niet is, dan sta je nergens. Even gas geven, peper in de gat: noem het hoe je het wil. Ambitie en passie voelen in wat je professioneel doet, is essentieel om je carrière op kruissnelheid te hebben/krijgen. Hoe je dat dan doet? Volgens Whitney Johnson door de zogenaamde S-curve te hanteren. Johnson is de CEO van WLJ Advisors en een van de 50 toonaangevende zakelijke denkers ter wereld, zoals genoemd door Thinkers50. Daarnaast is ze een bekroond auteur, internationaal keynote spreker, frequent docent voor Corporate Learning aan Harvard Business School, executive coach en adviseur van CEO’s.

S-curve

Centraal in Johnsonsverhaal is de zogeheten S-curve, een grafiek die een groeipatroon voor je carrière weergeeft. Het is volgens Johnson belangrijk om vast te stellen waar je staat op die S-curve, omdat je dan veel effectiever je capaciteiten kunt inzetten om te groeien. “Elke keer wanneer je iets nieuws start, een nieuwe baan, een nieuw project of bedrijf, sta je onderaan de S-curve. Dat is een lanceerplatform”, legt ze uit. “Groei gebeurt wel degelijk op deze plek, alleen is dat niet of minder tastbaar. Je kunt je daardoor gefrustreerd voelen of beginnen te twijfelen aan jezelf. Het gaat traag, maar dit is wel het begin van je pad naar groei. Je gaat namelijk aan het werk, doet de nodige inspanningen, waardoor je met de S-bocht mee omhoog gaat. Halverwege kom je op de sweet spot uit. Je voelt je opgewonden over je werk, het gaat eenvoudiger, maar niet te gemakkelijk. Dit is de plek waar je wil zijn.”

Kies het juiste risico

Met die S-curve alleen kom je er echter niet. Het juiste risico nemen, is minstens even belangrijk. Wil je een te gekke baan, dan kan je er vanop aan dat er nog heel wat andere dromers op je pad komen. En je uit je schelp zal moeten komen. Concurrentierisico noemen ze zoiets. Dan kan je volgens Johnson beter voor marktrisico kiezen. Dan kan je op die S-curve aan de slag gaan waar een pak minder mensen aan de gang zijn. Zo kan je je dan concentreren op wat je creëert en niet (voortdurend) op de concurrentie. ‘Amateurs compete, professionals create‘. Heb je ‘m?

Weg van het middelpunt

Bepaal ook je sterktes en omarm je beperkingen. Jezelf kennen en weten wat je wil, zijn belangrijk om het vuur in jouw carrière brandende te houden. Waar zie jij dat jij echt het verschil maakt? Waar sta jij vaktechnisch en als persoon het verst van dat middelpunt waar iedereen hetzelfde zegt en hetzelfde doet? Kijk in de praktijk waar je vaak complimentjes over krijgt. Dat zijn mogelijk jouw sterk(st)e kanten. Omarm ook je beperkingen. Volgens Whitney Johnson krijg je in de S-curve vaak het gevoel dat je meer geld, meer tijd, meer mensen en een begripvolle baas zou moeten hebben om sneller vooruit te komen. Volgens Johnson is het echter een natuurkundige wet dat je ergens tegenaan moet botsen om voldoende momentum in je carrière te krijgen.

Verwachtingen ≠ realiteit

En ook: manage je verwachtingen. Je begint elke keer aan een nieuwe S-curve op basis van je eigen hypotheses en verwachtingen: dit is wat je moet doen, hoe je het moet doen en wanneer je het hoort te doen. Dit is echter je brein dat op dat moment een voorspellend model runt. Heel veel van die voorspellingen kloppen volgens Johnson echter niet in de praktijk. Gevolg: je raakt ontgoocheld door een gapende kloof tussen verwachtingen en de realiteit. Wanneer je omhoog wil op de S-curve moet je volgens Johnson een manier vinden om jezelf te blijven verbazen en de nodige realiteitszin aan de dag te leggen.

Pascal Dewulf

Bron: mtsprout.nl