Waarom je je als 50-plusser geen zorgen hoeft te maken wanneer je zonder job komt te zitten
08/07/2016
50-plusser en plots tussen jobs in? Wij geven jou alvast 7 goede argumenten mee waarom dat geen reden tot bezorgdheid hoeft te zijn.
1. Je bent flexibel
Als 50-plusser zit je vaak in een situatie dat de kinderen al de deur uit zijn. Dat betekent dat je je op de werkplek een stuk flexibeler kan opstellen op het vlak van bijvoorbeeld werkuren dan veel van jouw jongere collega’s.
2. Je hebt bakken ervaring
Als er één grote troef is die je kan uitspelen dan is het wel jouw werkervaring. Iedere werkgever met een beetje doorzicht begrijpt immers dat hij veel meer is met iemand die op een snelle en veelzijdige manier inzetbaar is dan met een onervaren persoon die gedurende een langere periode nog moet worden ‘ingewerkt’.
3. Je moet niet zonodig nog carrière maken
Als vijftiger heb je mogelijk al carrière gemaakt (of helemaal niet, dat is een persoonlijke en perfect te respecteren keuze) of heb je een andere kijk op het leven dan alleen maar omhoog klimmen op de professionele ladder. Dat betekent dat je je ook meer met je hart inzet voor je job dan wel om snel hogerop te raken.
4. Je hebt een hoge mate van emotionele intelligentie
Menselijk doorzicht, luisterbereidheid, maturiteit, … zijn vaak sterke troeven van vijftigplussers. Je kan met andere woorden zorgen voor stabiliteit en rust op de werkvloer. Die is levensnoodzakelijk wanneer je weet dat stress op de werkvloer één van de grootste oorzaken is van een slechte productiviteit of erger nog: ziekte en burn-out.
5. Je bent loyaal en gemotiveerd
50-plussers kennen hun wereld. Ze weten dat het professionele leven geven en nemen is. Ook wanneer ze een job doen die misschien niet perfect matcht met hun profiel geven ze doorgaans toch steeds het beste van zichzelf. Ze zijn ook loyaler richting werkgever dan jonge starters die vaak nog jobhoppen op zoek naar de perfecte baan.
6. Je neemt je eigen loopbaan in handen
Voor jou als 50-plusser geen carrièrecoach of loopbaanbegeleiding. Je weet professioneel meestal perfect wat je wil en niet wil. Een hemelsbreed verschil met twenty- of thirtysomes die op dat vlak al eens een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken of moeten krijgen.
7. Je bent stressbestendiger
In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, zijn het wel degelijk de oudere medewerkers die in stressvolle omstandigheden meer het hoofd koel kunnen houden dan de jongere medewerkers. Dat komt omdat je de boel meer kan relativeren, helemaal niet omdat je niet met de zaak bent begaan. Je hebt met andere woorden vast en zeker al wat woelige professionele watertjes doorzwommen en daaruit geleerd.
Pascal Dewulf