Waarom vakantie goed is om promotie te maken

Vakantie vieren en promotie maken? Het lijkt wel een droom. Toch wijst onderzoek uit dat wie regelmatig vakantie neemt doorgaans sneller promotie maakt. Wij leggen graag uit waarom.

Wanneer je denkt dat vakantie nemen slecht is voor je carrière, dan moet je je mening misschien herzien. Amerikaans onderzoek gepubliceerd in Harvard Business Review toont immers aan dat dat helemaal niet zo is. Sterker nog: vakantie zou de kans op promotie net kunnen verhogen. Het betreft onderzoek van de American Travel Association in samenwerking met auteur en keynote speaker Shawn Achor. Een eerste vaststelling van het onderzoek was dat Amerikanen de laatste vier decennia steeds minder vakantie lijken te nemen. De reden is veelal de angst om niet als gemotiveerd over te komen en zo misschien promotiekansen te missen.

Vakantie vermindert jaar na jaar

In het onderzoek werden 5.641 werkende Amerikanen bevraagd. Oxford Economics (gespecialiseerd in wereldwijde economische prognoses en econometrische analyse) gebruikte vervolgens de resultaten, in combinatie met de Current Population Survey van het Bureau of Labor Statistics. Daaruit bleek dat in een periode van 15 jaar Amerikanen bijna een week vakantie minder namen.

Plannen is de boodschap

Het onderzoek toont daarentegen ook aan dat meer vakantie nemen carrièremogelijkheden juist positief beïnvloedt. Voorwaarden zijn wel dat je je vakantie vooruit plant, sociale contacten legt tijdens de reis, ver van je werk gaat en je veilig voelt. Wanneer aan die voorwaarden is voldaan, geeft vakantie (in zowat 95% van de gevallen) een positieve ‘return’ in termen van energie en optimistische vooruitzichten wanneer je weer aan de slag gaat. Om echt voordeel te halen uit je vakantie met betrekking tot je carrière zou je je reis minstens een maand van tevoren moeten plannen. Dat zou volgens het onderzoek de ‘return’ van je vakantie maximaliseren.

Geluk = productiviteit

Het onderzoek toont bovendien aan dat minder vakantie nemen geen gebrek is aan het verlangen om vakantie te nemen. Wel dat de ondervraagden het gebruik van betaalde vrije dagen zo nuttig als mogelijk willen invullen. Nog volgens het onderzoek associëren mensen persoonlijk geluk vaak met productiviteit. Daar passen betaalde vakantiedagen volgens hun perceptie niet in. Daarnaast toont het onderzoek aan dat heel wat mensen gewoon te veel werk hebben om vakantie te nemen.

Blij en uitgerust

Geen gezonde situatie te weten dat net datzelfde onderzoek aantoont dat leidinggevenden wel degelijk het voordeel zien van blije, uitgeruste werknemers. Ze zijn immers productiever en werken beter samen. Een glashelder argument voor meer vakantie: volgens het onderzoek hebben mensen die al hun vakantiedagen gebruiken zowat 6,5 procent meer kans op promotie of loonsverhoging dan mensen die meer dan 11 dagen betaald vakantie laten staan. Waar wacht je nog op?

Pascal Dewulf