Omgekeerd solliciteren: wanneer bedrijven op de koffie gaan bij sollicitanten

In tijden van krapte op de arbeidsmarkt moet jouw (toekomstige) baas alle zeilen bijzetten. En komt hij daarom tot bij jouw thuis om een sollicitatiebabbel te hebben. Gek? Helemaal niet. Uitzendbureau Randstad vat gelijk de koe bij de sollicitatiehorens.

Uit evenwicht

Vraag en aanbod zijn momenteel compleet uit evenwicht op de arbeidsmarkt. Bij uitzendbureau Randstad (NL) besloten ze om niet bij de pakken te blijven zitten en organiseren ze ‘Andersom solliciteren’. Werkzoekenden moeten op die manier niet meer richting bedrijf waar ze aan de slag willen maar geïnteresseerde bedrijven gaan op de koffie bij sollicitanten. Ondertussen hebben onder andere KLM, KPN, Thuisbezorgd en NS zich al aangemeld om persoonlijk een bezoekje te brengen bij nieuwe kandidaten. Randstad-directeur Jeroen Tiel ziet alvast de urgentie en wil zo een oplossing bieden: “We willen bedrijven wakker schudden en laten zien dat ze aantrekkelijk moeten zijn voor werkzoekende mensen. Nu de vraag naar werknemers veel hoger is dan het aanbod, gooit uitzendbureau Randstad (voor even) het roer om.”

Rollen omgedraaid

Volgens Randstad gaat het om een tijdelijk initiatief om de grootste noden op te vangen en is er geen intentie om hiervan een permanente aanpak te maken. “De rollen zijn bij het evenement letterlijk omgedraaid”, legt Jeroen Tiel uit. “Door als bedrijf te solliciteren bij een werkzoekende, moet het bedrijf in kwestie zichzelf verkopen en nadenken over wat het een fijne werkplek maakt.” Het geeft aan hoe hoog de nood is bij bedrijven om geschikte mensen te vinden.

Momentum

Er is alvast momentum voor dit soort van wervingsacties. Het is immers zo dat nieuwe generaties medewerkers hun persoonlijke ambities op carrièrevlak minstens zo belangrijk vinden dan de ambities van een bedrijf. Dat impliceert dat bedrijven ook steeds meer tegemoet zullen moeten komen aan sollicitanten. Daarom moeten ze er meer dan ooit zorg voor dragen dat ze zich als een aantrekkelijke, flexibele en toekomstgerichte partner opstellen richting sollicitant. Er is werk aan de winkel op het vlak van doordachte employer branding die dit soort van initiatieven stimuleert en ondersteunt.

Pascal Dewulf