Heb jij te maken met roepen op het werk?

Wordt er bij jou op het werk al eens geroepen onder collega’s? Uit een analyse van hr-dienstengroep Liantis blijkt dat bijna 1 op de 5 werknemers te maken krijgt met dit grensoverschrijdend gedrag. Opvallend: leidinggevenden en mannen rapporteren vaker dat ze het afgelopen jaar te maken kregen met roepende collega’s.

Roepen tegen elkaar op het werk is voor velen onaanvaardbaar gedrag. Helaas worden veel werknemers ermee geconfronteerd en beschikken nog maar weinig bedrijven over een gedragscode. 18,73% – of bijna 1 op de 5 werknemers – kreeg in 2021 te maken met schreeuwende collega’s of leidinggevenden. In 2020 was dat met 19,17% net iets meer. In 2019 – net voor de coronacrisis – ging het om 23,11%. Niet verwonderlijk dat de cijfers in 2020 en 2021 lager liggen, want toen werkten vele werknemers van thuis. “Als het aantal interacties tussen mensen drastisch daalt, heb je ook minder kans dat een collega uitvliegt. Dat geldt zowel verbaal als fysiek”, vertelt Marco Vandamme, preventieadviseur psychosociale aspecten bij Liantis.

Vooral leidinggevenden uitgescholden

Uit de analyse blijkt dat mensen in leidinggevende functies vaker verbaal geweld ervaren dan collega’s in niet-leidinggevende functies. “Een belangrijke taak van een leidinggevende is het beoordelen van het functioneren van een medewerker. Dat betekent dat je, als leidinggevende, vaker dan een gemiddelde medewerker zonder leidinggevende functie, je collega’s zal moeten aanspreken op bijvoorbeeld gebrekkig functioneren, conflicten op de werkvloer … Deze gesprekken verlopen niet altijd makkelijk en de gemoederen kunnen daarbij al eens verhit geraken. Daarnaast moet een leidinggevende ook vaak tussenkomen bij conflicten binnen het team”, legt Marco Vandamme uit.

Meer mannen

Een ander opvallend feit is dat mannen vaker rapporteren dat ze geconfronteerd worden met roepende collega’s. In 2021 ging het om 23,26% van de mannen. Bij de vrouwelijke medewerkers ging het in datzelfde jaar om 17,48%.

Inzetten op psychosociale risico’s

Wanneer medewerkers vaak te maken krijgen met psychosociale risico’s zoals hoge werkdruk, onduidelijkheid … zullen ze meer stress ervaren en zullen er meer conflicten op de werkvloer zijn en ook meer geroep. “Hier geldt dus dat wanneer je interne agressie wil reduceren, het cruciaal blijft om in te zetten op deze psychosociale risico’s”, aldus Marco Vandamme. “Daarnaast is het ook belangrijk om alle lagen binnen de organisatie te ondersteunen. Een goed werkklimaat laat toe dat medewerkers bij hun leidinggevenden terechtkunnen. Maar ook leidinggevenden moeten bij iemand terechtkunnen om moeilijke situaties te bespreken.”

Goede bedrijfscultuur

Een van de mogelijkheden om duidelijkheid te scheppen rond roepen op het werk, is het invoeren van een gedragscode. Maar volgens Marco Vandamme is het vooral belangrijk om een cultuur binnen het bedrijf te creëren waarbij medewerkers elkaar makkelijk en laagdrempelig kunnen aanspreken. “Zie je twee collega’s een verhitte discussie voeren? Spreek ze dan aan en vraag of alles in orde is. Zie je dat een collega tegenover een andere collega roept? Spreek deze mensen daarop aan. Bied ondersteuning en ga in dialoog, met elkaar of de leidinggevende. Dit is niet altijd evident, maar een gedoogbeleid zal op termijn alleen maar nefast zijn voor het welzijn van alle betrokken partijen op de werkvloer”, besluit hij.

Mieke Vercruijsse