De vacature 2.0
01/03/2017
De strijd op de jobmarkt is bikkelhard en de zoektocht naar de juiste kandidaat lijkt eindeloos. Hoe vang jij als werkgever de aandacht van sollicitanten? 5 vacatures die in het oog springen. Een filmpje of een flinke scheut humor? Gebruik ze!
Film
Visualiseer. Laat zien hoe de werkvloer in jullie bedrijf er uit ziet: werp een blik op de net vernieuwde refter en laat zien wat jullie ICT-verantwoordelijke elke dag doet. Geef het woord aan de werknemers: waarom is het hier fijn werken? Wat maakt het bedrijf uniek? Flexibele uren, een goede ligging, een snel groeiend bedrijf met veel mogelijkheden? Durf de lens ook te richten op jullie teambuilding of eindejaarsreceptie: toon de samenhorigheid en de collegialiteit.
Humor
Durf je vacature te openen met een stoute oneliner waarmee je je product in de kijker zet. ‘Rustige werkdagen bestaan bij ons niet’ voor een bedrijf dat audio-installaties produceert bijvoorbeeld. Daarmee spreek je alle fans van muziek, decibels en beats aan. Precies het soort sollicitant dat in jullie bedrijf past. Nog een voorbeeld: ‘Bij ons geef je de klant elke dag een koekje van eigen deeg’ is lekker stout voor de fabrikant van zoetigheden.
Social media
Overweeg eens een social media campagne. Twitter je vacature de wereld in of laat het HR team even los met een leuke fotocampagne op Instagram.
Merchandising
Is jullie fabriek altijd op zoek naar extra werkkrachten tijdens de eindejaarsperiode? Overweeg dan een oproep op de pennen, regenjassen of muismatten die jullie verspreiden. Zo maak je een heel jaar lang werk van extra werkkrachten in een drukke periode. Want pennen gaan van hand tot hand, regenjassen fietsen door de stad en muismatten zijn perfecte prijzen voor tombola’s van verschillende verenigingen.
Product
Laat je product je vacature zijn. Een oproep op je verpakking of een briefje bij de bijsluiter: ‘Tevreden over je aankoop? Maak jij dit product in de toekomst mee mogelijk?”. Ook hier spreek je je doelpubliek aan en maak je kans om werknemers aan te trekken met een passie voor jouw sportmateriaal.
Eveline Janssens