Ons kantoor na corona? Huiselijker en gezelliger
19/09/2022
Ziet jouw werkplek er ook helemaal anders uit dan voor corona? Bij ruim 1 op de 6 werknemers is dat het geval. Bij nog eens een tiende van de werknemers staat nog een kantoor make-over op de planning. Gezelligheid en huiselijkheid, minder werkplekken en meer vergaderruimtes zijn de belangrijkste aanpassingen.
Uit onderzoek van Protime, softwareontwikkelaar voor onder meer tijdregistratie en personeelsplanning, blijkt dat ons kantoor veranderd is in vergelijking met de precoronaperiode. “Na de pandemie kregen veel kantoren een andere functie waarbij interactie centraal staat. Voor bijna de helft van de werknemers (45%) is het hoofdkantoor vandaag meer dan ooit een plek om elkaar te ontmoeten,” vertelt Peter s’Jongers, CEO van Protime.
Hybride werken: een blijver
Terwijl voor corona nog een derde van de werknemers (33%) wel eens van thuis uit werkte, doet vandaag iets meer dan de helft dit (52%). Voor taken die concentratie vragen, geeft 58% aan liever van thuis uit te werken. Bijna 2 op de 3 werknemers (64%) vergaderen dan weer liever op kantoor dan online. “Ook bedrijven hebben de voordelen ingezien van het hybride werken. De kantoorruimte blijft duur en het landschapskantoor heeft zijn beste tijd gehad. Daarom gaan ze nadenken over het nut van kantoorruimte en over hoe ze deze willen invullen. Het kantoor zal er dus anders gaan uitzien omdat het voor zowel werknemers als bedrijven andere noden en behoeften moet vervullen”, voegt Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven, eraan toe.
Aanpassingen op de werkplek
Dit zijn de belangrijkste aanpassingen op de werkplek:
1. Minder werkplekken
Meer thuiswerk betekent dat er minder werkplekken nodig zijn op kantoor. Bij bijna een derde van de werknemers bij wie het kantoor werd heringericht, zijn er minder plaatsen op kantoor. Bij 1 op de 6 van alle werknemers werd sinds corona ook een werkplekreservatie ingevoerd. Daar moet je je vooraf aanmelden om er zeker van te zijn dat je die dag een bureau hebt.
2. Huiselijker en gezelliger
Tijdens de pandemie zijn we gewoon geraakt aan de huiselijke, gezellige en knusse inrichting van onze thuiswerkplek. Om hun werknemers opnieuw naar kantoor te lokken, werd in veel gevallen een meer huiselijke sfeer gecreëerd. Bij wie het kantoor werd aangepakt, werd dit ‘leuker ingericht’ met meer planten. Ook kwamen er meer zithoekjes zodat mensen niet meer de hele dag van op één plek moeten werken.
3. Meer vergaderruimtes
Het kantoor werd meer dan ooit een plek om collega’s te ontmoeten, te brainstormen en om inspiratie op te doen. Bij 1 op de 7 werknemers van wie het kantoor een make-over kreeg, kwamen er meer ruimtes bij om te vergaderen of elkaar te ontmoeten.
Mieke Vercruijsse