Met de auto naar het werk of een duurzaam alternatief?
21/09/2022
Je hebt het wellicht ook al gemerkt: op weekdagen slibben onze wegen weer goed dicht. Het lijkt alsof we afgelopen jaren maar weinig geleerd hebben over alternatieve mobiliteitsoplossingen. Koning Auto is terug van nooit weggeweest sinds corona, want evenveel Belgen als in 2020 nemen vandaag de auto naar het werk.
Tijdens de coronapandemie bleven veel auto’s noodgedwongen op stal. Echter blijkt deze trend van korte duur geweest te zijn. De Belg grijpt nu gretig terug naar de auto om zich te verplaatsen naar het werk. Zo komen bijna zes op de tien (57%) werknemers met de auto naar het werk, evenveel als voor de coronacrisis in 2020. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van hr-dienstverlener Tempo-Team. We gaan wel minder de baan op: bijna de helft van de werknemers (49%) werkt vandaag regelmatig van thuis uit.
Auto populairst vervoermiddel
Bijna de helft van de bevraagde werknemers (44%) gebruikt de eigen wagen voor het woon-werkverkeer, 12% beschikt voor deze verplaatsing over een bedrijfswagen. Naast de auto zijn de (elektrische) fiets of step (19%), het openbaar vervoer (13%) en een frisse wandeling (7%) de populairste manieren om zich naar de werkplek te begeven.
Stress onderweg
Werknemers zijn dagelijks meer dan één uur onderweg van en naar hun werk. Een op de vier werknemers zegt hierbij stress te ervaren. Deze stress heeft bij drie op de tien een negatieve weerslag op hun werk-privébalans en maakt dat werknemers meer openstaan voor een nieuwe job. Toch geven vier op de tien werknemers ook aan dat men kan ontspannen tijdens hun woon-werkverkeer en 25% geeft zelfs toe dat de weg van en naar het werk hen helpt om werk en privé beter van elkaar te scheiden. ”Uit ons onderzoek blijkt dat hoe langer werknemers onderweg zijn, hoe minder werkplezier, motivatie en engagement ze hebben. Hoewel het woon-werktraject voor sommigen niet altijd ideaal is, brengt het ook een aantal voordelen met zich mee. Zo zien we onder meer dat mensen de pendeltijd gebruiken om hun werk en privé los te koppelen van elkaar. Daarnaast bracht de opkomst van het telewerk ook meer evenwicht”, vertelt Wim Van der Linden, woordvoerder bij Tempo-Team.
Duurzaam alternatief?
Bij diegenen die hun woon-werkverkeer voornamelijk afleggen met de auto, zegt een vijfde dat een betere verbinding tussen hun thuis en werkplek hen zou kunnen helpen om hierin een meer duurzame keuze te maken. Verder wensen evenveel werknemers een hogere bijdrage van de werkgever of de overheid om de kosten van groene wagens te vergoeden. 11% wil graag een frequenter en/of stipter openbaar vervoer zodat dat niet steeds overvol zit en evenveel werknemers hopen op een betere fietsvergoeding. Heel wat werkgevers zetten hun beste beentje voor. Naast het toelaten van thuiswerk stimuleren werkgevers een duurzamer woon-werkverkeer door fietsvergoedingen (27%), douchemogelijkheden op het werk (25%), laadpalen (19%), bedrijfsfietsen en fietsherstellingen (12%) en hybride wagens in het wagenpark (12%). De meesten doen dit omdat het voor hen deel uitmaakt van hun maatschappelijk verantwoord ondernemen (30%), men zorg wil dragen voor de planeet (23%) of een duurzaam beleid financieel interessanter is voor de medewerkers (19%). Slechts 5% van de werkgevers geeft aan dat het verduurzamen van de mobiliteit van hun werknemers momenteel geen prioriteit is voor hen.
Mieke Vercruijsse