Met de deur in huis vallen: zo pak je een open sollicitatie aan

Zomaar solliciteren bij je droombedrijf? Dat kan. Uit onderzoek blijkt immers dat zowat een op de vijf open sollicitaties tot een aanwerving leidt. Zo pak je alvast een open sollicitatie aan.

De enige kandidaat

Het nadeel van een openstaande vacature is dat heel wat sollicitanten zich tegelijkertijd aanbieden voor de job. Niet zo bij een open sollicitatie. Daar ben jij de enige kandidaat. Leuk, toch? Mogelijk is het bedrijf niet onmiddellijk op zoek naar iemand, maar dat doet er niet toe. Het feit dat je zomaar solliciteert omdat je graag bij het bedrijf aan de slag wil, strekt sowieso tot aanbeveling.

Man en paard

Een spontane sollicitatie loont dus echt wel. Wanneer je dat doet, zijn er wel een aantal dingen waarmee je rekening dient te houden om je droombaan in de wacht te slepen. Vooreerst is het belangrijk dat je erg goed weet waarvoor je solliciteert. Verwacht niet dat de werkgever waar je aan de slag wil een vreugdedansje doet omdat jij spontaan solliciteert. Verwacht evenmin dat diezelfde werkgever zelf gaat uitzoeken wat jij zoal in zijn bedrijf zou kunnen doen. Het is dus aan jou om exact aan te geven naar welke job(s) jij op zoek bent. Ironisch genoeg verkleint dit wel je opties, maar je kan niet anders. Bij een spontane sollicitatie moet je man en paard noemen.

Shortlist

Hoogstwaarschijnlijk heb je een shortlist van bedrijven waar je graag aan de slag zou willen. Indien, begin er dan niet aan. Ook dat maakt onderdeel van een succesvolle spontane sollicitatie. Je moet weten wat je wil. Kijk daarbij naar elementen als bedrijfscultuur, doorgroeimogelijkheden, … Gewoon in het wilde weg solliciteren is bij een spontane sollicitatie geen te volgen strategie.

Gepersonaliseerd

Zo ook voor je sollicitatiebrief en cv. Voor elke spontane sollicitatie maak je best een gepersonaliseerde versie van wat je wil en niet wil. Aarzel ook niet om persoonlijk te zijn over jezelf en aan te geven dat je het bedrijf best wel goed kent. Sluit aan bij de actualiteit. Dat is altijd een enorme troef. Refereer bijvoorbeeld naar een krantenartikel dat je over het bedrijf hebt gelezen. Zo geef je je interesse actief aan. Misschien wel het belangrijkste element is dat je helder aangeeft waarom je aan de slag wil bij het bedrijf. Verduidelijk waarom jij die job waarnaar je solliciteert in de wacht wil slepen.

Relevantie

Een laatste troef die je kan inzetten is door in je sollicitatiebrief de kwaliteiten te onderstrepen waaraan het bedrijf doorgaans belang hecht. Dat kan je makkelijk opsnorren door een aantal vacatures uit het verleden te bekijken. Koppel die kwaliteiten terug naar je eigen vaardigheden en werkervaring. Zo creëer je relevantie tussen jou en het bedrijf.

Pascal Dewulf