Mooie kansen voor doorzetters
14/10/2014
Klanten zappen. Ze zijn niet trouw aan een merk of bedrijf, als ze daar geen voordeel uit halen. Dat maakt er de job voor medewerkers sales en marketing niet gemakkelijker op. In de studie knelpuntberoepen van VDAB staan commerciële beroepen hoog genoteerd in de knelpuntenlijst.
Veel mogelijkheden
Niet iedereen beschikt immers over de juiste vaardigheden om in het beroep te stappen. Vooral de vacatures voor commerciële bedienden blijven al sinds jaren behoorlijk moeilijk in te vullen. “Die mensen kunnen in verschillende sectoren terecht.”, vertelt Rik De Muynck van VDAB Wondelgem. “Soms zijn bedrijven je klanten, maar evengoed kom je in een bedrijf terecht dat consumptiegoederen verhandelt. En dat heeft een invloed op je manier van werken natuurlijk.”
Praktijkervaring
VDAB werkt er aan om voor die vacatures, op die moeilijke arbeidsmarkt voor salesmensen, toch geschikte mensen af te leveren. VDAB biedt daarom ook opleidingen voor wie het beroep van commercieel bediende wil leren. “De opleiding is erg sterk gericht op de praktijk.”, zegt De Muynck, “We laten cursisten een tijdje meedraaien in ons uniek leerbedrijf, waar ze met alle praktische aspecten van de job geconfronteerd worden in een leeromgeving. Daar bovenop krijgen ze nog de kans voor een bedrijfsstage van enkele weken.”
Doorzetten
In de opleiding zit er, net zoals in het beroep, veel afwisseling in je taken. Je moet er niet alleen voor zorgen dat de verkoop gesloten wordt, je handelt ook de administratie af en staat garant dat je klanten een goede service krijgen. “We zoeken mensen met goede communicatievaardigheden. En natuurlijk doorzetters, die een uitdaging niet uit de weg gaan. Die kunnen na zo’n opleiding commercieel bediende een mooie start op de arbeidsmarkt maken.”, besluit de VDAB’er.