In deze gevallen riskeer je op te draaien voor de schade die je als werknemer veroorzaakt

Als je als werknemer schade veroorzaakt tijdens de uitvoering van je arbeidsovereenkomst dan moet je die meestal niet vergoeden.  Toch zijn er drie situaties waarin dat wel het geval is. Wat moet je daarvan weten?

In principe ben je als werknemer niet aansprakelijk voor de schade die je veroorzaakt tijdens de uitvoering van je arbeidsovereenkomst. Daarbij kan het bijvoorbeeld gaan om schade die je aan je werkgever veroorzaakt (je doet bijvoorbeeld een verkeerde bestelling) of om schade die je bij een klant of leverancier veroorzaakt.  Toch zijn er op die regel drie uitzonderingen.

Bedrog

Vooreerst ben je wel aansprakelijk voor schade die wordt veroorzaakt door jouw bedrog.  Het gaat daarbij om het geval dat je opzettelijk of bedrieglijk schade toebrengt. Denk daarbij bijvoorbeeld maar aan het geval dat je een diefstal pleegt, je je bezondigt aan oplichting, je doelbewust bepaalde zaken van je werkgever vernielt, enzovoort.  In de praktijk zal dit alles zich zelden voordoen.

Zware fout

Je kan daarnaast ook persoonlijk aansprakelijk zijn voor de schade die voortvloeit uit een zware onopzettelijke fout die je beging.  Van zo’n zware fout zal ook slechts zelden sprake zijn. Opdat een fout zwaar zou zijn moet ze dermate groot zijn dat ze onvergeeflijk is. Het is uiteindelijk de rechtbank die oordeelt of er al dan niet sprake is van zo’n  zware fout. Een zware fout zou bijvoorbeeld kunnen zijn als je bepaalde duidelijke instructies van je werkgever niet naleeft en daarbij schade veroorzaakt aan zijn materiaal.

In de praktijk kunnen ook verzachtende omstandigheden worden ingeroepen zoals een gebrek aan ervaring, de werkdruk en dies meer. Overigens maakt een zware fout niet noodzakelijk ook een dringende reden uit die de voortzetting van de arbeidsbetrekkingen tussen de partijen onmogelijk maakt. 

Herhaalde lichte fouten

Je kan ten slotte ook aansprakelijk gesteld worden voor lichte fouten die eerder gewoonlijk dan toevallig bij je voorkomen. Concreet gaat het dus om meerdere lichte fouten die binnen een relatief korte tijdspanne plaatsvinden. Heb je bijvoorbeeld in een korte periode geregeld kasverschillen, dan riskeer je daar als werknemer wel eens voor op te draaien en dit zelfs al zijn de fouten te wijten aan je verstrooidheid.

Jan Roodhooft, advocaat