Meer erkenning voor je werk zonder aanmatigend over te komen? Dat doe je zo

Je wil loon naar werk. En vooral meer erkenning. Dan helpt het niet om als een braniemaker door de wandelgangen op je werk te flaneren en op te scheppen over al je verwezenlijkingen. Erkenning krijg je op een heel andere manier. En wel zo.

Tuurlijk ben je op de werkplek geen professionele windbuil. En al helemaal geen snoever. Toch wringt het soms. Het lijkt wel of je onzichtbaar bent. En je wil meer erkenning. Volgens een recente studie van Vanderbilt University is de beste manier om erkenning te krijgen voor je prestaties, ze te delen terwijl je daar tegelijkertijd je collega’s ook de nodige credits voor geeft.

Toch blijft die zelfpromotie vaak een dilemma. Het past ook vaak niet bij jou, toch? Je bent een bescheiden, hardwerkend individu die op die manier erkenning wil krijgen. En je wil ook niet dat je collega’s kregelig zijn omdat jij meer gezien wil worden op de werkplek. Zo ontstaat het zelfpromotie dilemma. Dat is het idee dat wanneer je jezelf promoot op de werkplek je er (hopelijk) competenter uitziet, maar daarmee je aardige persoonlijkheid die je zo typeert bij je collega’s dreigt te verliezen.

Vijftig tinten professioneel grijs

Toch moet je dat niet zo zwart-wit zien. Het is niet omdat je jezelf wat meer in de spotlights zet op het werk, dat je collega’s je daarom onmiddellijk de rug toekeren. Stel je het ander eind van het spectrum even voor. Je bent onzichtbaar op de werkplek en als je dan al eens zichtbaar wordt, is het doorgaans omdat je de vrolijke Frans uithangt. Wat heb je daar dan aan? Sterker nog: wanneer je die weg kiest, dreig je je sérieux op de werkvloer te verspelen. Je collega’s zien je dan niet meer dan als een manusje-van-alles. Het is dus niet zo zwart-wit als je wel denkt. Er zijn ook vijftig tinten professioneel grijs.

Subtiele zelfpromotie

Zo ontdekten onderzoekers dat wanneer je (subtiele) zelfpromotie koppelt aan lof over je collega’s dat zowel de perceptie van competentie als het ‘aardigheidsniveau’ opkrikte. Typisch voorbeeld: “Ik ben trots dat ik dit project tot een goed einde heb gebracht, maar zou daar niet in geslaagd zijn zonder de hulp van mijn collega’s of team.” Eric VanEpps, universitair hoofddocent marketing aan Vanderbilt University en de hoofdauteur van de studie bevestigt die insteek.

Verschil tussen man en vrouw

Ook is er een duidelijke wig tussen mannen en vrouwen wanneer het op zelfpromotie aankomt. Uit een Harvard-studie blijkt immers dat mannen hun eigen prestaties 33 procent hoger beoordelen dan gelijk presterende vrouwen. Historisch gezien worden eigenschappen zoals bescheidenheid, een afwachtende houding en verlegenheid vaak geassocieerd met vrouwelijk gedrag. Dat zegt alvast researcher Meredith Fineman in het onderzoek. Toch wordt er ook toegevoegd dat opscheppen over de eigen prestaties eveneens sterk kan variëren als je kijkt naar verschillen in cultuur, klasse, seksuele geaardheid, leeftijd en dies meer. Conclusie: opscheppen is een beetje als een glaasje drinken. Je kan het doen, maar best met mate. En met gezond verstand.

Pascal Dewulf

Bron: MTsprout.nl