Slechts 4 op de 10 werknemers vinden werkdruk redelijk: dit is waarom

De coronapandemie lijkt intussen iets uit een ver verleden. Toch heeft ze een ingrijpend effect gehad op de manier waarop we leven en werken. Mensen zijn hun manier van leven (en werken) na de covidcrisis immers helemaal anders gaan inrichten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Antwerp Management School.

Sinds de pandemie kijken we anders naar werk. Werkgeluk en werkdruk krijgen steeds meer aandacht, zo blijkt uit onderzoek van Antwerp Management School. Tegelijk tekent de bevraging verschillen op in de perceptie van wat werkgevers en werknemers als redenen zien voor stressgerelateerd ziekteverzuim. Werkgevers lopen zo het risico om maatregelen te treffen die niet of nauwelijks effect zullen hebben.

Antwerp Management School bevroeg zowat 1.970 werknemers en bijna 255 werkgevers over werkgeluk en werkdruk. Wat vaststaat is dat zowel werkgevers (67%) als werknemers (49%) het erover eens zijn dat het welzijn van medewerkers vandaag meer aandacht krijgt in hun organisatie dan voor 2020, toen de covidcrisis begon. Voor werkgevers is een gevoel van morele verantwoordelijkheid de belangrijkste reden (37%) om een welzijnsbeleid te voeren, gevolgd door het aantrekken en/of behouden van talent (22%). De meerderheid van de bevraagde werkgevers heeft een welzijnsbeleid (53%) of is van plan er een te maken (35%).

Gedeelde verantwoordelijkheid

Werkgeluk is een gedeelde verantwoordelijkheid van zowel werkgever als werknemer. Medewerkers lijken voor werkgeluk echter meer naar hun werkgever te kijken dan dat de werkgever dat zelf doet. Terwijl bijna de helft van de medewerkers (45%) vandaag meer van hun werkgever verwachten dan in 2020, zijn ze zelf niet per se bereid om meer te ‘geven’. De bereidheid om buiten de werkuren bereikbaar te zijn, bijkomende opleidingen te volgen of extra taken bovenop het takenpakket uit te voeren, is minder groot in vergelijking met voor 2020.

Werkcentraliteit

Een mogelijke verklaring volgens het onderzoek is de verandering in zogenaamde ‘werkcentraliteit’. Dat is de mate waarin werk een centrale plaats inneemt in het leven van medewerkers. Werkgevers zien hier een verschuiving: bijna de helft (46%) denkt dat werk minder centraal staat in het leven van hun medewerkers dan voor 2020. Dat wordt bevestigd door 7 op de 10 bevraagde werknemers.

Werkdruk voornaamste factor voor stressgerelateerd ziekteverzuim

Zowel werknemers als werkgevers geven aan dat ze een stijgende werkdruk ervaren. Slechts een kwart van de werkgevers (23%) vindt de werkdruk redelijk in hun organisatie. Voor werknemers ligt dat cijfer iets hoger met 38%. Opvallend is dat meer dan de helft van de bevraagde werkgevers (56%) aangeeft ’s nachts wakker te liggen van de hoge werkdruk voor werknemers.

Werkdruk staat bovendien met stip op 1 wanneer gevraagd wordt naar mogelijke redenen die aan de basis liggen voor afwezigheid vanwege stress – ook wel stressgerelateerd ziekteverzuim genoemd – voor zowel werknemers (91%) als werkgevers (82%). Tegelijk tonen die verschillen in perceptie aan dat werkdruk nog problematischer is voor werknemers dan werkgevers denken.

Over het onderzoek

Deze werkgevers- en werknemersbevraging naar de impact van disruptieve gebeurtenissen op het werk werd uitgevoerd door Antwerp Management School, onder leiding van professor arbeidspsychologie Kathleen Vangronsvelt en senior onderzoeker Eva Geluk. Voor het werkgeversluik (N=254) werd samengewerkt met VBO/FEB en HRPro.be. Voor het werknemersluik (N=1968) werd samengewerkt met professor arbeidseconomie Stijn Baert van de Universiteit Gent.

Pascal Dewulf