Jobhoppen: doen we het binnenkort allemaal? 

Van de ene job (vrij snel) naar de andere. Gezwind doorstarten. Het houdt de vaart in je carrière. En voor je salaris is het al helemaal niet slecht. Feit is dat snel(ler) van job wisselen alsmaar populairder lijkt te worden. Dat blijkt alvast uit een onderzoek van het Britse werving- en selectiebureau PageGroup.

Jobhoppen had tot een aantal jaren terug nog een eerder negatieve connotatie. Daar is de laatste jaren echter verandering in gekomen. Dat blijkt alvast uit onderzoek van werving- en selectiebureau PageGroup onder zeventigduizend respondenten wereldwijd. Daaruit blijkt dat zowat acht op de tien mensen die het afgelopen jaar aan een nieuwe baan begonnen ondertussen alweer openstaan voor een nieuwe baan. Daarbij lijkt het niet uit te maken uit welk type werk ze doen, hoe oud ze zijn en wat hun gender is.

Meer tijd voor vrije tijd

De reden dat jobhoppen zo populair is, ligt volgens de onderzoekers in een specifieke evolutie op de arbeidsmarkt en in het bedrijfsleven. Voorheen leken werknemers sociale contacten, erkenning en voldoening uit hun werk te halen. Vandaag de dag zien zij een baan vooral als een zakelijke transactie. Collega’s zijn dus (vaak) niet langer meer dan collega’s. Daar waar ze vroeger hun collega’s meer als vrienden zagen, zouden mensen vandaag bijvoorbeeld meer energie in hun vrije tijd willen steken. Met andere woorden: in ruil voor een goed salaris ‘verkopen’ werknemers hun tijd aan hun werkgever, maar hun betrokkenheid bij het bedrijf neemt daarbij af.

Minder honkvast

Dat betekent dus ook dat werknemers een pak minder honkvast zijn dan vroeger. Wanneer ze dus een betere optie voor zichzelf kunnen vinden, zullen ze daar anno 2023 sneller aan toegeven. Zelfs wanneer ze nog maar een jaar of zelfs korter bij hun huidige werkgever werken. De belangrijkste factor om van job te wisselen, blijkt een zo goed als mogelijk salaris. Nuance: volgens de onderzoekers is dat salaris vooral tijdens de aanwerving belangrijk maar niet meer automatisch voor het behouden van personeel. Daarvoor is volgens de onderzoekers vooral het bieden van een goede werk-privébalans van belang. Flexibele arbeidstijden en de mogelijkheid tot thuiswerken vormen na de aanwerving doorgaans een belangrijk element voor het behoud van medewerkers.

Flexibiliteit is het toverwoord

Dat werknemers geen compromissen maken m.b.t. hun werk-privébalans blijkt alvast heel duidelijk. Zowat twee op de drie respondenten zouden een promotie zelfs afwijzen wanneer ze denken dat hun welzijn erdoor zou afnemen. Met andere woorden: werknemers laten zich minder makkelijk overtuigen met argumenten over het vervullen van een missie of over een geweldige werksfeer. Ze bekijken de zaken eerder nuchter en praktisch. Flexibiliteit (van de kant van de werkgever) lijkt daarbij het toverwoord te zijn. Denk ook jij aan jobhoppen?

Pascal Dewulf

Bron: businessinsider.nl